ANWB test (elektrische) auto’s onder water

Auto te water! Lukt het om gelaagd glas in te slaan? Blijven elektrische ramen werken? Wat doet een elektrische auto? En hoeveel tijd heb je om veilig uit een zinkende auto te komen? De ANWB heeft twee testauto’s – een elektrische en een brandstofauto – inclusief bestuurder te water gelaten om écht antwoord te geven op deze levensreddende vragen.

In Nederland waterland raken ieder jaar bijna 800 auto’s te water. Hierbij overlijden zeker 50 mensen. Toch zijn er veel onduidelijkheden en onjuiste adviezen. Door het water zou er kortsluiting ontstaan en je ramen niet meer werken tot het advies in je auto te blijven tot deze is volgelopen.

Ook zijn er nieuwe technieken die vragen oproepen. Steeds meer auto’s hebben dubbel glas in de zijruiten. Is gelaagd glas echt niet in te slaan en hoe moet je dan ontsnappen uit een te water geraakte auto? Met deze test wil de ANWB feiten van fabels scheiden met als doel een stappenplan hoe te ontsnappen uit een auto te water.

Er zijn twee auto’s te water gelaten. Een Seat Exeo ST uit 2009. Dit is een stationwagen met een dieselmotor. De auto heeft elektrische ramen en gelaagd glas in de zijruiten. De tweede auto is een elektrische Citroën ëC4 uit 2022. De accu ligt onder de stoelen en is 50 kWh groot. De zijruiten en achterruit zijn van gehard glas. De voorruit is van gelaagd glas.

De belangrijkste bevinden uit de test:

Meteen eruit of wachten tot de auto vol water is?

Dit is grootste misverstand: blijf niet wachten, maar probeer meteen te ontsnappen. Het idee is dat als de auto vol met water is, dan pas de portieren te openen zijn. Maar uit de test blijkt dat het al snel meer dan drie minuten duurt voordat de auto volledig gezonken is. Waarvan de bestuurder er dan al anderhalve minuut van kopje onder is.

Blijven de elektrische ramen werken?

De twee testauto’s zijn extra lang onder water gehouden en ook na 10 minuten werkte het 12V boordnet nog steeds. Portieren, ruitenwissers, elektrische ramen en deurvergrendeling bleven allemaal werken.

Is een elektrische auto extra gevaarlijk?

Nee, ook na langere tijd onder water maakte de elektrische testauto geen kortsluiting. In het hoogspanningscircuit vinden geen temperatuurstijgingen of andere opmerkelijke zaken plaats. Wel moet de auto conform de veiligheidsinstructies voor een gecrashte elektrische auto behandeld worden. Concreet houdt dat in dat het hoogspanningscircuit door een specialist moet worden afgekoppeld en dat er aansluitend metingen worden uitgevoerd om te beoordelen of alles veilig is.

Kun je (gehard) veiligheidsglas inslaan?

Ja, met een veiligheidshamer kun je veiligheidsglas prima inslaan. Sla altijd in een hoek van de ruit, dan breekt het glas het makkelijkst. De energie van een klap midden op de ruit wordt vrijwel volledig geabsorbeerd.

Kun je een gelaagde ruit (dubbel glas) inslaan?

Nee, het is tijdens de test niet gelukt de gelaagde ruiten in te slaan met een veiligheidshamer. Steeds meer nieuwe auto’s hebben gelaagde ruiten om geluid van buiten te dempen of voor inbraakpreventie. Het is daarom heel belangrijk dat de auto eigenaar weet welke zijruiten van gelaagd glas zijn. Mocht de raambediening van de gelaagde ruiten niet werken, dan moet de achterruit worden ingeslagen. De voorruit is altijd van gelaagd glas en is nooit een ontsnappingsroute.

Adviezen voor autofabrikanten en wetgevers:

Het moet voor mensen meteen duidelijk zijn of een auto gelaagde ruiten heeft. Dit kan bijvoorbeeld met een label op de ruit.

Als een auto zijruiten van gelaagd glas heeft, moet het knopje om de ruit te openen ook onder water nog minstens 10 minuten werken. Als dat niet kan, moet er een andere manier zijn om de ruit open te maken of eruit te halen.

Dat bij een auto de ruitbediening zal blijven werken als die auto te water raakt, zou onderdeel moeten zijn van het Euro NCAP testprotocol.

Zijruiten die automatisch opengaan als een auto te water raakt zouden de overlevingskansen van inzittenden kunnen verhogen.

Besteedt in de rijopleiding aandacht aan ‘Auto te Water’. Hoe ontsnap je uit een auto te water? Hoe en welke ruit sla je in?

Er is op dit moment geen wetgeving die expliciet voorschrijft dat ruitbediening moet blijven werken als een auto te water raakt en dat portieren automatisch ontgrendelen in die situatie.

Zo red je jezelf – elke seconde telt

Wanneer een auto te water raakt, zinkt hij meestal langzaam, vaak met de voorkant eerst door het gewicht van de motor. De deuren zijn moeilijk of niet te openen door de tegendruk van het water, maar ramen – ook elektrische – werken nog even. Daarom is snel handelen cruciaal.

Stappenplan: GORDEL, RUIT -> ERUIT!

Gordel los

Maak de gordel direct los of snijd hem door met het mesje van de veiligheidshamer.

Ruit open

Open je raam zo snel mogelijk. Werkt het niet? Gebruik je veiligheidshamer en sla in een hoek van het raam – daar breekt het glas het snelst.
Let op: voorruiten en zijruiten zijn soms van gelaagd glas en breken niet. De achterruit is dan vaak beter geschikt om te ontsnappen.

Eruit!

Ga zo snel mogelijk de auto uit! De eerste minuut is waar het om gaat. Help kleine kinderen.

Foto (C): ANWB

Door Redactie