Het meisje bij mij aan tafel leest een tekst. Ze leest in haar hoofd en ze is snel klaar. Hm, misschien kan ze dat toch best goed, dacht ik nog. Ik vraag haar te vertellen wat ze heeft gelezen, maar ze haalt haar schouders op. “Geen idee eigenlijk,” zegt ze, “iets over auto’s of zo”. 

Het is al lange tijd bekend dat kinderen en jongeren in Nederland steeds minder lezen. En nu gaat vooral het leesbegrip – deels door de lockdowns –  hard achteruit. Dat is zorgelijk, want begrijpend lezen is overal voor nodig: bij taal, bij de vreemde talen op het voortgezet onderwijs, bij het leren en noem maar op. 

Hoofd- en bijzaken
Kinderen en jongeren checken tijdens het lezen eigenlijk nauwelijks meer of ze het wel begrijpen. Ze hebben moeite met het herkennen van hoofd- en bijzaken en kunnen hun hoofd nauwelijks bij een wat langere tekst houden. Hoe groot de effecten zijn als je niet genoeg begrijpt wat je leest, zien Elvira en Agnes van Obalo dagelijks: jongeren die moeite hebben met het leren van teksten en geen samenvatting kunnen maken. Kinderen die struikelen over verhaalsommen of vragen bij een toets. Met als gevolg: lage cijfers en een kelderend zelfvertrouwen. De manier waarop deze kinderen lezen, is vaak puur vluchtgedrag: ze weten simpelweg niet hoe ze het aan moeten pakken. En ook niet wat ze moeten doen als ze iets niet snappen. Dus lezen ze maar door, terwijl ze nauwelijks een idee hebben van wat er staat.

Gemakkelijker
Gelukkig kunnen ze dat wel leren! Bij Obalo leren kinderen de drie “geheime” ingrediënten van begrijpend lezen. Ze leren verbanden te leggen, te visualiseren en samen te vatten. Ze weten eindelijk wat ze moeten doen. En met behulp van een breintrainingsprogramma kan er nog een extra boost worden gegeven. Zo krijgen kinderen en jongeren meer grip op teksten en wordt het leren op school gemakkelijker. 

 

Meer weten?
Kijk op obalo.nl/leesbegrip.
Obalo, specialisten in leren
0572-850400
info@obalo.nl
www.obalo.nl

Door Redactie