Digitaal dorpsplein vult behoefte op voor zowel inwoners als bezoekers

Je kent ze vast wel. Die plaatjes van dorps- en stadsomroepers die in vervlogen tijden het nieuws aan de ingezetenen kenbaar maakten. Die tijd ligt ver achter ons. De kranten namen de rol over. De Heinoërs konden in de jaren tachtig en begin jaren negentig zelfs kiezen uit drie regionale dagbladen. Hallelujah! Anno 2020 is er niet veel meer van over. Nu moeten we het doen met een kloon van het Algemeen Dagblad waar je zelfs met een vergrootglas amper nieuws uit je woonplaats vindt.

De functie van nieuwsjager is deels overgenomen door regionale en lokale nieuwssites en zeker ook de social media. Toch blijft het kriebelen. Het nieuws komt sneller dan ooit naar je toe, maar wat zou het toch mooi zijn als je één podium hebt waar je alle informatie vindt over een dorp.

In dit geval Heino. Bijvoorbeeld wat er in het weekend (corona vergeten we gemakshalve maar even) allemaal te doen is, wat het winkelaanbod is, waar je de toneelvereniging vindt en wat de mogelijkheden zijn voor sport en ontmoeting. Maar ook belangrijke informatie voor toeristen en dagjesmensen, want als je op Google zoekt, is het met de vindbaarheid van ons dorp niet heel goed gesteld. Als je hier op bezoek komt, wil je toch eigenlijk binnen één oogopslag weten wat er allemaal te doen is.

Gelijkgestemde zielen
Vanuit Plaatselijk Belang Heino pikten Cor van Gasteren en Jan Datema de handschoen op. “Het is hier goed toeven en de gemeenschapszin is groot. Desondanks of misschien wel juist daarom is er behoefte aan één plek waar alles (digitaal) samenkomt. In de afgelopen maanden hebben we veel gelijkgestemde zielen ontmoet. Zeker ook vanuit de zijde van ondernemers en middenstanders. Die zijn altijd al heel betrokken bij het dorp en weten nu ook dat een goed digitaal dorpsplein hard nodig is. Ze participeren daarom ook in het bestuur van de nieuwe stichting.”

Achter de schermen is door het bestuur en de professionals van DigiWorks en N35 Creatief veel werk verzet om het nieuwe digitale dorpsplein op te tuigen. Met resultaat, want in de loop van deze maand is de nieuwe website INHEINO de lucht ingegaan. Als één ding duidelijk wordt, dan is het wel dat INHEINO vooral een lage drempel heeft. Dankzij de duidelijke lay-out, korte (nieuws)berichten en een overzichtelijke agenda met activiteiten. Én dankzij een heuse vraag- en aanbodpagina waar inwoners van Heino, Lierderholthuis en Laag Zuthem b.v. hun overtollige goederen kunnen slijten of hun diensten als vrijwilliger kunnen aanbieden.

INHEINO is het resultaat van lokale krachtenbundeling. “Maar met de technische en grafische realisatie zijn we er natuurlijk nog niet. Het gaat uiteindelijk natuurlijk vooral om de inhoud. Daarvoor blijf je terugkomen. We doen daarom een beroep op alle verenigingen, organisatoren en inwoners om berichten aan te leveren. We hebben een redactie­team met vrijwilligers achter de hand, maar of INHEINO een succes wordt, bepalen we uiteindelijk met alle Heinoërs samen. En met Heinoërs bedoelen we zeker ook de inwoners van Lierderholthuis en Laag Zuthem. Het uitgangspunt van INHEINO is de voormalige gemeente Heino.”

INHEINO is mede mogelijk gemaakt dankzij financiële steun van onder andere de gemeente Raalte, Leader De Kracht van Salland, Stichting voor Elkaar en de Heinose Winkeliers Vereniging. Lijkt het je leuk om het redactieteam te versterken? Stuur dan een mail naar info@inheino.nl.

Door Redactie