Heb jij goede ideeën waarmee je jouw buurt of wijk nog socialer, mooier, vitaler, duurzamer of leuker maakt? Dan is een crowdfunding campagne misschien iets voor jou! Samen voor Elkaar is de plek voor kennis, inspiratie en persoonlijke begeleiding voor jouw crowdfunding.
Op 24 mei organiseert Samen voor Elkaar een inspiratiesessie over crowdfunding. Hier leer je hoe je mensen betrekt bij je project en hoe je ze enthousiast krijgt om bij te dragen aan je initiatief.
Aanmelden kan via www.samenvoorelkaar.nl en kies voor de optie crowdfunding. Crowdfundingexpert Micha van de Water geeft nieuwe initiatiefnemers hieronder alvast wat tips voor een succesvolle crowdfunding campagne.
De kunst van het crowdfunden
Waar begin ik? Hoe schrijf ik een goed plan? Komt dit niet over als bedelen? Het zijn maar een paar vragen die Micha van de Water krijgt als hij mensen begeleid die willen gaan crowdfunden. Hij is Crowdfundingexpert bij Samen voor Elkaar en helpt voor provincie Overijssel meerdere initiatieven uit de startblokken voor een geslaagde inzameling.
De boer opgaan met je goede idee, begint met een uitgewerkt plan. En dan wordt het volgens Micha voor veel mensen al spannend. ‘Vaak associëren mensen crowdfunden met bedelen als ze geld gaan inzamelen voor hun idee. Dat vinden ze lastig. Vaak kunnen ze hun idee prima en vol vuur vertellen, maar als ze het dan zo moeten opschrijven dat anderen er ook enthousiast van worden, weten ze niet hoe dat moet. Daar help ik bij in workshops en met voorlichting’.
De eerste stap is volgens Micha een goed team neerzetten waar je de klus mee wilt en kunt klaren. ‘In het ideale geval zit daar iemand in die goed kan schrijven, iemand die handig is met social media, een regelneef of –nicht voor als je een evenementje wilt organiseren en iemand die wat weet van financiën. Zo’n groepje mensen dat elkaar goed aanvult, daar begint het mee’.
Stap twee is dat je concreet kunt aangeven wat je nodig hebt en waarom. ‘Hoe gaat de bijdrage van de mensen die jij benadert het verschil maken, wat kunnen zij bijdragen aan jouw project? Kies dus iets concreets waarvan mensen meteen de meerwaarde kunnen snappen, waar ze zich direct iets bij kunnen voorstellen. Het liefst iets waar de harten sneller van gaan kloppen, bijvoorbeeld zoals de inzameling voor Sheltersuits voor daklozen in de winter. Hoe meer je mensen echt raakt, hoe beter het gaat’.
Vuistregel is ook dat crowdfunding vaak een vliegende start maakt, maar dat het daarna inkakt. ‘Bijna altijd gaat het de eerste drie, vier, vijf dagen enorm hard. Vaak omdat je dan in je eigen netwerk bent begonnen, mensen waarmee je al warme contacten hebt. Maar als die bijgedragen hebben, valt het vaak even dood. Dan moet je de tweede groep zien te raken, die meer afstand hebben tot jou en je initiatief. Dan is de gunfactor minder en moet je er harder aan trekken, bijvoorbeeld met ludieke acties’. Hoopgevend is dat aan het eind de teller vaak juist weer snel oploopt. ‘Dan krijg je het nu of nooit effect, je kan dan heel concreet zeggen: nog maar zoveel en dan zijn we er. Dan kan je ook wat brutaler worden’.
De vijf initiatieven die Micha begeleidde in de pilot van Samen voor Elkaar haalden allemaal ruim hun streefbedrag. ‘Sommige zelfs bijna het dubbele. Mensen die al een groot netwerk hadden en een mooi tastbaar en aansprekend doel gingen echt heel hard’.
Micha is trots op het resultaat. ‘Op de initiatiefnemers, maar ook op de provincie die haar nek uitstak om dit te lanceren. Er waren initiatieven bij die normaliter misschien subsidie hadden aangevraagd, maar het nu zelf in de benen kregen waardoor ze ook hun netwerk vergrootten, reuring en aandacht rondom hun initiatief kregen, vrijwilligers aantrokken en blijvende contacten legden waarmee ze hun initiatief duurzaam kunnen voortzetten. Dat is misschien nog wel een veel grotere opbrengst dan dat geld alleen’.