Heb je je ooit afgevraagd waar al die sfeer- en feestverlichting in winkelstraten en rond kerst en andere hoogtijdagen wordt bedacht, uitgevoerd en geïnstalleerd? De kans is groot dat Multilight B.V. in Heino er de hand in heeft. Deze groeiende organisatie is gespecialiseerd in professionele verlichting die iets extra’s toevoegt aan bijvoorbeeld kermissen en winkelomgevingen. In het laatstgenoemde segment neemt vooral de verlichting rond de kerstdagen een steeds belangrijker plaats in. Daarom zoekt Multilight monteurs en technici die in deze periode van het jaar – ruwweg van half oktober tot half februari – willen bijspringen.

Directeur/eigenaar Ruud Marsman heeft teveel Sallandse nuchterheid om het van de daken te roepen. Maar feit is dat het Heinose bedrijf inmiddels tot de grootste leveranciers van sfeer- feestverlichting van het land behoort. De organisatie omvat drie afzonderlijke bedrijfsonderdelen. Multilight zelf levert met name kermisverlichting, terwijl de handelsnaam Starlight al sinds 1991 leverancier is van sfeer- en feestverlichting. MK Illumination, de derde poot van het bedrijf, creëert kwalitatief hoogstaande lichtprojecten op maat, die zorgen voor een feestelijke sfeer in openbare ruimtes, winkelcentra, bedrijven en horeca en bij attracties en evenementen. “We combineren lokale kennis met internationale expertise”, legt Ruud Marsman uit. “Multilight is aangesloten bij een Oostenrijkse moederorganisatie met zo’n vijftig vestigingen over de gehele wereld. Wij zijn daarvan de Nederlandse vestiging. Een deel van de productie vindt bij ons in Heino plaats en een ander deel elders in Europa. Het grote voordeel van deze internationale samenwerking is dat je voeling houdt met wat de markt vraagt en je voorop kunt lopen in trends.”

Als zodanig is MK Illumination een van de weinige grote spelers op de Nederlandse markt die projecten van grote omvang aankan. De grootste klant is het Designer Outlet Roermond, een groot outletcenter aan de rand van de binnenstad, dat met ruim acht miljoen bezoekers per jaar een van de grootste attracties in Nederland is. Maar ook de binnenstad van Zwolle, Huis ter Duin in Noordwijk en de kerstboom op de Dam in Amsterdam – zo’n twintig meter hoog, met maar liefst 40.000 energiezuinige Led-lampjes – wordt door MK Illumination aangekleed.

‘Instagrammable’

Vooral bij de kerstverlichting in winkelgebieden neemt het werk toe. “Dat komt door de veranderingen waar winkelstraten de laatste jaren mee te maken hebben”, aldus Marloes van Eijkel. “Tot tien jaar geleden kwam de uitstraling vooral van verlichte gevels boven de winkelstraten, maar het accent is inmiddels verlegd naar de grond. De objecten, die nu gepaard gaan met veel licht en beweging, moeten vooral ‘instagrammable’ zijn: mensen maken er selfies van en dat werkt het beste als je je camera op dezelfde hoogte kunt richten als waar je staat.” Daarnaast is ‘beleving’ het toverwoord van de veranderende winkelstraat. “Door de toegenomen concurrentie van het internet verschuift het accent van een statisch winkelaanbod naar beleving: er moet wat te doen zijn in binnensteden. Het publiek komt af op evenementen met een mooie uitstraling. Verlichting met veel kleur en beweging draagt daar in belangrijke mate aan bij. En het wordt méér en groter. Kon je vroeger volstaan met één à twee eyecatchers, nu worden er vaak complete routes met feestelijke verlichting ontwikkeld. Ook worden ze steeds meer interactief: je kunt als bezoeker zelf kleuren en bewegingen aanpassen door een druk op een knop. Dat maakt het voor onze medewerkers ook leuk om aan te werken. Dat zien we aan de hoeveelheid foto’s er in onze eigen apps worden uitgewisseld over wat voor moois we nu weer hebben opgebouwd.”

Flexibel personeelsbestand

Met name in dit segment kan Multilight nieuwe medewerkers op los-vaste basis dus goed gebruiken. Het bedrijf heeft 25 medewerkers in vaste dienst, vooral bestaande uit verkoopmedewerkers, designers en op de productieafdeling. Maar in drukke tijden kan dat aantal aangroeien tot wel zeventig mensen. “De markt die wij bedienen heeft een sterk wisselend aanbod”, legt Ruud Marsman uit. “We moeten dus een flexibel personeelsbestand hebben, zodat we kunnen inspelen op de vraag van het seizoen. Komend najaar verwachten we opnieuw veel extra mensen op tijdelijke basis nodig te hebben, veelal via uitzendbureaus of zzp’ers. Dat hoeven niet altijd volleerde elektromonteurs te zijn, maar ze moeten wel de basisvaardigheden beheersen.” Vaak gaan ze in teams van twee of drie personen op pad, met altijd een teamleider die alles aanstuurt. Soms kan het werk in een dag worden afgerond, maar er zijn ook projecten die meerdere dagen en in sommige gevallen twee tot drie weken omvatten. Ruud Marsman: “Uiteraard hebben we daarvoor goede secundaire arbeidsvoorwaarden, maar je moet er dus rekening mee houden dat je soms meerdere dagen achtereen van huis bent. Een ander perspectief is dat je je bij ons kunt doorontwikkelen van monteur tot teamleider.”

Langdurige relatie

Flexibel werk behoeft niet te betekenen dat er geen continuïteit in zit. “Bij gebleken geschiktheid is de kans aanzienlijk dat we ook in de volgende jaren een beroep op je doen”, legt marketingadviseur Marloes van Eijkel uit. “In die zin kunnen we dus een langdurige relatie aangaan. We denken met name aan zzp’s uit bijvoorbeeld de entertainmentsector. Die hebben vooral werk in de zomermaanden, een periode waarin het bij ons juist minder druk is. Het werk in de piekmomenten van onze branche kan dan een heel goede aanvulling zijn om het jaar goed door te komen. Daarnaast zien we in onze branche dat het seizoen breder wordt: kunstzinnig verlichte bloemen in de lente en Halloween in de herfst. Ook ’s zomers zie je steeds meer ornamenten en decoraties. Ook dát biedt perspectief in dit werk.”

Multilight B.V.
L.J. Costerstraat 15, Heino
Tel. 0572-391015
info@multilight.nl
www.multilight.nl
www.mk-illumination.nl
www.starlightholland.nl

Door Redactie